zondag 12 februari 2012

Van de sokkenbreimachine


 De afgelopen weken heb ik veel plezier gehad van deze wanten. Ik heb ze rond de jaarwisseling gemaakt op de sokkenbreimachine. Die sokkenbreimachine breit wel door en daarom heb ik mijn wanten dubbel gemaakt.


Gewoon 2 wanten aan elkaar, gebreid van de punt tot de punt. De duimen heb ik er met de hand aangebreid. De voeringwant wordt in de gewone want geschoven en het resultaat zijn heerlijk warme wanten, die ook op de fiets tegen de kou van de laatste 2 weken bestand zijn.


 Bij deze wanten breide ik een sjaal, ook op de sokkenbrei machine, het is gewoon een hele lange buis, de einden aan elkaar gemaasd, en die sjaal kun je op allerlei manieren om je hals en bij erge kou ook om je oren winden. De sjaal is in het totaal 5 meter lang.


De dubbele boorden van mijn wanten sluiten heerlijk warm om mijn polsen. Al fietsend met mijn wanten aan, kwam ik op het idee om ook eens sokken met van die dubbelen boorden te breien. En vorige week rolde dit paar van de sokkenbreimachine.

 

Op deze foto kun je zien dat de boorden dubbel zijn. De opzet is in het breisel vastgebreid, op die manier heb je nergens een opzet- op afkantrand.

Verder kwamen de volgende sokken nog van de machine in januari en februari.




 Sokken voor mijn schoonzus.


3 paar sokken voor mijn enige zus - zij heeft natuurlijk een streepje voor.


Sokken voor José, ook met en dubbel boord.


Eén enorme sok voor Luuk, de andere maak ik deze week.

11 opmerkingen:

Paulijn zei

Wat een prachtige sokken allemaal. Lijkt me een mooi ding zo'n sokkenbreimachine. Kun je ons eens een foto tonen, want ik heb geen idee hoe zo'n ding eruitziet.
En wat een gewone breimachine betreft, welk merk en type zou jij aanbevelen?

Marloeskreatief zei

goh zeg daar kan ik niet tegen op breien hoor maar wel verschrikkelijk leuk en lekker warm wat een bofkonten allemaal gr marloeskreatief

Herma zei

Wat een geluksvogels allemaal, dat ze van die mooie sokken krijgen!! Die sokkenbreimachine is een zeer goede investering gebleken!!! Prachtige garens heb je ook gebruikt zeg. Maar goed dat je niet vermeld hebt welke het zijn anders had ik ze allemaal 'moeten' kopen op de Handwerkbeurs in Zwolle ; )

Wieke van Keulen zei

Geweldig, je sokken. Tja met een machientje zou ik ook zelfgebreide sokken gaan dragen. En je shawl en wanten zijn ook erg gaaf en nodig geweest de afgelopen dagen.

Gea zei

jammer dat zon breimachine zo duur is
maar je krijgt wel heel erg makkelijk sokken e.d. leuk!!!!!!!!!!!!

MoniqueB. zei

tja met naalden kom je niet zo gauw op dubbele sokken. Of het nu koud is of niet.
Met zo'n brei machine is het wel erg leuk om eens uit te proberen.
Prachtige kleuren.

lheurebleue zei

met jou in de buurt hoef je geen schrik te hebben voor strenge winters!

hannah zei

Goh, wat is zo'n sokkenmachine handig! Mooie dingen heb je allemaal gebreid. Die wanten lijken me heerlijk warm!

Petra zei

Zoals hier in de reactie's te lezen is is iedereen zeer gecharmeerd van je sokkenbrei machine. Ik heb het er al een paar keer uitvoerig met mijn moeder over gehad. Zij kan zich herinneren dat haar oma vroeger ook zo'n machine had. Helaas is ze die uit het oog verloren. Misschien is het toch leuk als je een keer iets meer vertel over deze machine. Volgens mijn moeder kan je namelijk maar 1 dikte garen gebruiken. Volgens mij is dat bij die van jouw niet zo ook zag ik een keer dat je niet alle naaldjes gebruikte bij de blog gekkenwerk. Ik zou er graag zelf een aanschaffen maar kan zo'n apparaat nog niet echt vinden. Hoop dat je een keer wat meer over de "geheimen" van de machine wilt vertellen.

Petra

Anoniem zei

En ik heb mazzel!! Ik mag een paar aan gaan doen, ik kan bijna niet wachten. En dan die wanten veel handiger dan twee paar over elkaar aandoen. Prachtige kleuren allemaal. José

Map zei

Mooie sokken!! Ik ben ook in blijde verwachting van een sokkenbreimachine. Als het goed gaat komt ze volgende week uit Amerika aan. Heel eng om er op te gaan breien dus mijn vraag is, geeft u ook les? Een uurtje of 2 om een beetje wegwijs te worden?
Vriendelijke groet, mappieleer@gmail.com