woensdag 15 februari 2012

Vilten beer


 Deze week heb ik een experiment gedaan. Ik vroeg me af ik een gebreide beer mooi zou kunnen vilten en zoals je op de foto hierboven ziet is dat wonderwel gelukt. Het is een hele lieve beer geworden.


 Ik heb een Vera gebreid van Schoppel reggae, met dubbele draad gebreid op pennen 8.  De beer werd 64 cm lang, dat zie je hierboven. Ik heb de beer gevuld met plastic (stukken bobbeltjes plastic dat ik ook wel voor het handvilten gebruik) om te voorkomen dat de binnenkant aan elkaar zou vilten. Ik vond het heel eng, want zelfs vrij los gebreid, was het best een leuke beer geworden en je weet maar nooit wat er uit de wasmachine komt. In de wasmachine, gewoon programma op 40 graden, met 3 tennisballen erbij in de trommel. Het resultaat was super,  ik kon niet wachten tot de beer droog was, zodat ik hem op kon vullen.


De gevilte beer is 45 cm lang. Ik heb mijn best gedaan om hem mooi op de foto te zetten, maar eigenlijk moet je hem voelen, het is zulk mooi zacht vilt geworden.
Voelen, dat kan. as vrijdag en zaterdag ben ik op de handwerkbeurs om mijn patronen te verkopen, en deze beer mag natuurlijk mee. Je vindt de beer en mij in de stand van Weldraad, er zal voldoende viltwol in voorraad zijn.

9 opmerkingen:

Marrie-jette zei

Ik vind Vera zo mooi....
Bijna had ik een (proef)Vera bij je gewonnen.Het was je laatste bericht op de weblog en ik in de wolken dat ik de eerste was die een reactie achter liet..Helaas ging weblog nooit meer goed dus heb ik daar nog steeds een beetje spijt van....
Is Vera ook te koop,een gebreide bedoel ik?
Of kan ik een mooie serrie lapjes voor je verven in door jouw gekozen kleuren om misschien te ruilen?
Ik hoop je te zien op de beurs in Zwolle.
Wie weet kunnen we elkaar even spreken.
Groet Marrie-Jette.

Wieke van Keulen zei

Wat is dit een lieve beer, Annita. Je kunt heel goed zien dat hij gevilt is; het ziet er prachtig en warm en zacht uit. Ik kan me voorstellen dat het spannend is. Daar zou ik buikpijn van krijgen. Maar wat een top-beer is dit geworden. Helaas zie ik je niet, want ik ga op zondag, maar ga wel even bij de Weldraad langs. Groeten uit Haarlem.

Marloeskreatief zei

heel mooi geworden,ook weer leuk zo"n experiment ,gr marloeskreatief

hannah zei

Wat een prachtig resultaat! Leuk dat je op de handwerkbeurs aanwezig zult zijn. Ik zie je daar dan vast wel even.

lheurebleue zei

wat een superbeer - hij zit daar ook te stralen van genot!
inderdaad een beetje eng zo'n prachtig beest weerloos overgeven aan de willekeur van een wasmasjien. maar het resultaat mag er zijn.
succes op de handwerkbeurs!

Knutselpret zei

Wat is die beer mooi geworden, zoiets heb ik nog nooit gedaan.
Moet me daar eerst eens in verdiepen. En dan gewoon eens doen. :))

Groetjes knutselpret

Paulijn zei

Ik voel de beer zo ook al. Wat een mooie beer en ik kan me voorstellen dat je wel met wat schrik voor die wasmachine zit, voor het zelfde geld heb je vrolijk voor niets zitten breien. Maar inderdaad...als je het niet probeert, kom je nooit achter!
Ik ga naar de beurs en als je de beer zie ga ik even echt voelen....

Marrie-jette zei

Hoi Anita.
Ik heb je mail gehad en vind het een prima idee!Hoop je morgen in Zwolle te zien,anders mail ik je prive.

riki's zei

hallo Annita.Super ! wat is die beer mooi geworden .Ik brei en vervilt heel wat maar een beer!? Geweldig! Nou ja ik vilt wel beesten maar dan met de naald ,ook heel leuk maar dit ga ik vast ook eens proberen.Ik vind het jammer dat ik niet op de beurs kan komen. Ik wens je heel veel succes en plezier de komende dagen. Lieve groet Riki