donderdag 15 maart 2012

Oogjes borduren


Wie wel eens een patroon van mij heeft gebreid, weet dat ik altijd adviseer om voor kleine kinderen de oogjes te borduren, zodat er geen gevaarlijke knopen of kralen op de knuffel zitten. De Lijs hierboven heeft geborduurde ogen, en in dit logje laat ik zien hoe ik deze oogjes heb geborduurd. Als je goed kijkt, zie je dat de ogen wat verzonken liggen in het gezicht. Dat is belangrijk, op die manier geef je het hele gezicht de juiste vorm.


Neem een lange stevige draad, doe die in een naald en steek achter de averechte steek in het gezicht langs.


Haal de draad nu uit de naald, neem beide uiteinden bij elkaar en steek ze samen door de naald.


Steek de naald dwars door de kop heen naar de nek en trek de draad aan.


Neem nog een draad en doe hetzelfde voor het andere oog. Zorg dat de 2e draad in de nek door dezelfde steek naar buiten komt als de eerste.


Knoop de draden van beide ogen met een enkele glijdende knoop aan elkaar. Kijk Lijs aan, en trek de knoop wat strakker zodat er "oogkassen" ontstaan. Als je tevreden bent over de vorm van het gezicht, leg je een extra knoop in de draden, zodat ze niet meer los kunnen gaan. Doe alle uiteinden van de draden door een naald en steek ze door de steek waardoor ze naar buiten komen weer naar binnen in het lijf. Het knoopje verdwijnt in het breiwerk.


Nu kunnen we ogen borduren in de oogkassen. Neem een dunne, donkere, liefst glanzende draad en doe hem door de naald. Steek achter de averechte steek (die nu diep in de oogkas ligt) langs. Haal de draad uit de naald, leg beide uiteinden naast elkaar en doe ze samen door de naald.


Trek de draad aan, je borduurt verder met dubbele draad.


Maak 1 horizontaal steekje.


Draai Lijs een kwartslag en maak 2 verticale steekjes om het eerste steekje heen. Zorg ervoor dat beide steekjes netjes naast elkaar liggen.


Maak nu 3 horizontale om de vorige2 steekjes heen, zorg er weer voor dat de steekjes netjes naast elkaar liggen. Daarna komen 4 verticale, en 5 horizontale steekjes, enz. Ga door tot je een mooi bol oogje hebt.






8 opmerkingen:

ChériesCrochet zei

Jammer dat ik geen brei-ster ben, want ik vind haar helemaal super leuk !!!

Anoniem zei

geweldige uitleg! bedankt!
marijke

Gea zei

wat een duidelijke uitleg,dank je wel :)
ik vindt oogjes maken altijd het moeilijkste,dat maakt of breekt alles

Linda Veen zei

Ik ben heel blij met deze heldere uitleg. Bedankt!

lheurebleue zei

ik ben idd altijd als de dood voor losse dingetjes die baby's kunnen inslikken. dank voor de heldere uitleg! dit ga ik bookmarken!

Hannie zei

Dit is een mega-idee!! Reuze bedankt!!! Ik heb het gebruikt voor mijn gebreide poppen!
Maar... euh... ik moet het nog wel veel oefenen om het ook zo netjes te krijgen.. hihi

Anoniem zei

Bedankt voor de uitleg!
Heb je ook een tip over hoe mooi af te hechten als je aan de goede kant zit?
Net twee "Suusjes" afgemaakt als kraamkadootje voor een vriendin met twee zoontjes.

Anoniem zei

Leuk! Ik neem aan dat afhechten op dezelfde manier gaat?