zondag 29 april 2012

Meubelmaker in het klein


Hier liet ik jullie zien dat oma beer haar zinnen had gezet op een mooie klassieke schommelstoel. Dat kan ze natuurlijk wel willen, maar dan zal ik hem toch moeten maken. Hierboven zie je de stoel in de maak. Oma moet even passen, en Lijs vindt de stoel al lang mooi genoeg, ze zit gelijk bij oma op schoot. Het is wel jammer dat de stoel  nog niet schommelt.


Vrijdag heb ik eens tussen de resten hout gekeken en ik vond dit stuk kersenhout, er is ooit een deel van een harp uitgezaagd, en terwijl de punnikmachine (links boven)  de laatste stukken van "de rode draad"  punnikt, ga ik aan het zagen.


Na een uurtje heb ik een stapel balkjes, morgen verder.


Zaterdag ziet de stoel er zo uit. Oma beer moet regelmatig passen. Ik gebruik een "grote" bouwtekening als leidraad,  maar omdat een beer niet precies de verhoudingen van een klein mensje heeft, moet ik toch zo hier en daar wat aanpassen.

Voor dit project heb ik ook nog een nieuw gereedschapje aangeschaft. 


Het is een set van 3 hele grote "puntenslijpers" waarmee je balkjes naar het einde toe taps kunt laten toelopen. De slijpers hebben een verschillende dikte.  Gelukkig waren de mensen van Baptist uit Arnhem zo aardig om vrijdag speciaal voor mij dit pakje naar de post te brengen, zodat ik de slijpers zaterdag had en ermee aan het werk kon. Dat is nog eens service!!
Ik gebruik deze slijpers om de verbindingsbalkjes tussen de poten te vormen.

Morgen verder, als ik met zo iets bezig ben, dan moet het ook gewoon af. Ik denk dat ik zeker nog wel 2 dagen nodig heb om alle onderdelen van de stoel mooi in vorm te snijden en schaven.

6 opmerkingen:

Marian zei

Dat wordt een mooie stoel, gaaf is dat om zoiets helemaal zelf te maken. Ik doe het meestal nog kleiner 1:12, kan ik ook zo van genieten. Ben wel heel erg benieuwd naar het eindresultaat van je schommelstoel.

Anoniem zei

Complimenten, ik doe je het niet na.

Marrie-jette zei

Geweldig!Ik voel me helemaal thuis in je verhaal.....

Floortje zei

Amaai wat ben je toch een kunstenaar!! Het is elke keer weer een avontuur om je verhalen te lezen, je hebt me volledig geboeid!

Martine zei

Prachtig hoe je dat zomaar kan maken! Ik zou het niet kunnen...

Ans zei

Geweldig mooi gaat die worden. Knap hoor, dat je dat allemaal zelf maakt. Groetjes, Ans